28 listopada 2012

Jiddu Krishnamurti


Sedno jego filozofii brzmi:
  
"Prawda to kraina bez dróg. 
Żadna organizacja, żadna religia, 
żaden nauczyciel nie mogą do niej doprowadzić. 
Ludzie patrzą na świat przez pryzmat swoich myśli i swojej przeszłości. 
Tym samym jesteśmy niewolnikami myśli i czasu. 
Myśl jest zawsze ograniczona i nigdy nie odpowiada całkowicie rzeczywistości, 
prowadzi więc do cierpienia. Świadomość uczy odróżniania tego, 
co rzeczywiście jest, od tego co na ten temat myślimy 
i w konsekwencji do prawdziwej wewnętrznej wolności. 
Wszelkie autorytety, religie, ideologie powodują 
jedynie budowanie kolejnych fałszywych konstrukcji myślowych. 
 Tylko świadomość i obserwacja pozwalają dostrzec ich iluzję."

Umysł religijny

Człowiek stworzył koncepcję Boga, ponieważ jest mu potrzebna do ucieczki przed rutyną dnia codziennego, przed śmiercią. Wiara w Boga, Zbawiciela, Mistrza wymaga podążania określoną ścieżką, na końcu której powinna znajdować się ostateczna rzeczywistość. Religijny umysł natomiast nie ma nic wspólnego z wiarą w konkretną religię. Jest wolny w sensie psychologicznym od kultury i społeczeństwa i wszelkiej formy wierzeń religijnych.

Medytacja


Krishnamurti odrzuca pojęcie medytacji jako techniki mającej doprowadzić nas do oświecenia, wyciszyć umysł. Według niego jest to kolejna forma ucieczki od naszych wewnętrznych konfliktów. Ciało i umysł zostają wtłoczone w sztywny schemat, przez co stają się coraz bardziej udręczone. Medytacji nie można się nauczyć od żadnych nauczycieli i autorytetów. Oznacza ona kompletną uważność w codziennym życiu. Medytujący umysł jest spokojny, ponieważ jest wolny od myśli, dzięki czemu zyskuje ogromną energię.

Ewolucja a rewolucja


Krishnamurti neguje ideę ewolucji w sensie psychologicznym. Uważa za zasadniczy błąd ludzkości przełożenie ewolucji biologicznej na grunt psychiki. Powoduje to ciągłe niezadowolenie jednostki z tego kim jest. Pragnie się ona zmienić, aby osiągnąć ideał mądrości, dobroci, czy miłości. Według Krishnamurtiego zło nie jest przeciwieństwem dobra, tak jak miłość nie jest przeciwieństwem nienawiści. Dobro, miłość, świętość oznaczają odrębne jakości, których nie da się osiągnąć poprzez dobre uczynki, pracę nad sobą czy inne wysiłki. Pierwszy krok jest ostatnim krokiem, jak mówi Krishnamurti. Totalna rewolucja w człowieku może nastąpić wówczas, gdy odrzuci on wszelkie autorytety, ideały i pragnienia stania się kimś.


 źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

Brak komentarzy: