26 października 2016

Czworaka Szlachetna Prawda

1.   (43) Świat pełen jest cierpienia. Narodziny są cierpieniem, starość jest cierpieniem, choroba i śmierć są cierpieniem. 

Cierpieniem jest napotkanie człowieka, którego się nienawidzi i rozłąka z ukochanym; daremna walka o zaspokojenie potrzeb również jest cierpieniem. W istocie, życiu, które nie jest wolne od pożądania i namiętności, zawsze towarzyszy męka. 
Jest to tak zwana Prawda o Cierpieniu.

Przyczyna ludzkiego cierpienia leży niewątpliwie w pożądaniach ciała oraz złudnych, ziemskich namiętnościach. Zaś korzenie tych pragnień i ułudy można odnaleźć w wielkich pożądaniach fizycznych instynktów. Zatem pożądanie, mające u swojej podstawy potężną wolę życia, dąży do osiągnięcia tego, co je zaspokoi. Niekiedy jest to nawet śmierć.
 Taka jest Prawda o Przyczynie Cierpienia.

Jeśli zostanie usunięta żądza — która jest przyczyną wszelkich ludzkich namiętności — skończą się ludzkie cierpienia.
 Ta prawda nazywa się Prawdą o Usunięciu Cierpienia.
Do osiągnięcia stanu, w którym nie ma pożądania ani cierpienia, prowadzi pewna Ścieżka. Jest to Szlachetna Ośmioraka Ścieżka, a składają się na nią: 
Należyty Pogląd
Należyte Myślenie
Należyta Mowa
Należyte Postępowanie
Należyty Sposób Zarobkowania
Należyte Dążenie
Należyte Przemyślenie
Należyta Koncentracja
Nazywamy to Prawdą o Szlachetnej Ścieżce Wiodącej do Ustania Cierpienia.

Należy mieć zawsze w pamięci te Prawdy, gdyż życie pełne jest cierpienia i każdy, kto chce się wyzwolić od męki, musi zerwać więzy ziemskich pragnień będące jedyną przyczyną cierpienia. 
Drogę życia, która jest wolna od ziemskich namiętności i cierpienia, można poznać wyłącznie przez Oświecenie. Oświecenie zaś można osiągnąć jedynie, przestrzegając Szlachetnej Ośmiorakiej Ścieżki.

2.   (44) Wszyscy poszukujący Oświecenia muszą rozumieć tę Czworaką Szlachetną Prawdę. Bez tego błąkaliby się w nieskończoność wśród labiryntu życiowych złudzeń. O tych, którzy rozumieją Czworaką Szlachetną Prawdę, mówi się, że „posiedli oczy Oświecenia”.

Zatem ci, którzy pragną stosować się do nauk Buddy, powinni skupić swą uwagę na Czworakiej Szlachetnej Prawdzie i starać się dokładnie ją zrozumieć. Tak było zawsze, że święty — jeśli jest naprawdę świętym — rozumie ją i naucza o niej.

(45) Gdy człowiek dokładnie zrozumie Czworaką Szlachetną Prawdę, Ośmioraka Szlachetna Ścieżka odwiedzie go od pożądania. Gdy uwolni się od pożądania, nie będzie sprzeczać się ze światem, nie będzie zabijać, kraść, nie będzie cudzołożyć, oszukiwać, obrażać, pochlebiać, zazdrościć, złościć się, zapominać o przemijaniu życia i nie zejdzie z właściwej drogi.

3.   (46) Przestrzeganie Szlachetnej Ścieżki przypomina wstępowanie do ciemnego pokoju z lampą w dłoni: ciemność zostaje rozjaśniona, a pokój wypełnia się światłem.
Ludzie, którzy rozumieją znaczenie Szlachetnych Prawd i nauczyli się iść Szlachetną Ścieżką, posiedli światło mądrości, które rozjaśnia ciemności niewiedzy.

Budda prowadzi ludzi, wskazując im Czworaką Szlachetną Prawdę. Ci, którzy zrozumieją ją właściwie, osiągną Oświecenie i będą mogli prowadzić i wspierać innych w zagmatwanym świecie, będą oni godni zaufania.
Gdy dokładnie zrozumie się Czworaką Szlachetną Prawdę, wysychają wszystkie źródła ziemskich namiętności.

(47) Rozpoczynając od Czworakiej Szlachetnej Prawdy, wyznawcy Buddy poznają wszystkie inne cenne prawdy.
Osiągną mądrość i wnikliwość, która pozwoli im zrozumieć wszystkie znaczenia i staną się zdolni do głoszenia Dharmy wśród wszystkich ludów świata.




Brak komentarzy: